تربیت قرآنی نسل جدید، کودک و نوجوان و آموزش علوم مختلف قرآنی به آنان و توانمند کردن این عزیزان در مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان، آن هم به نابترین فرهنگ همه اعصار و دوران چیزی بود که همیشه فکر عاشقان انقلاب اسلامی و حافظان ارزشهای آن را به خود مشغول میداشت، بویژه پس از پیروزی انقلاب در صحنه دفاع مقدس که بستر مناسب برای این حرکت اصیل بیشتر و بهتر از قبل مهیا شده و نسل نو، تشنه و مشتاق به دنبال چشمهسارهای زلالی بود تا جان و روان را سیراب سازد.
با این پیشینه ذهنی و به عنوان یک حرکت آزمایشی در شب چهاردهم خردادماه سال 71 اولین جلسه با حضور چهل نفر از نوباوگان کشور تشکیل گردید. این طرح آزمایشی سه ماه ادامه یافت و نتیجه به دست آمده بسیار مطلوب بود. از ابتدای مهرماه همان سال گرایش به ثبت نام و حضور در کلاسها فزونی گرفت و ظرف مدت کوتاهی به طور اعجابانگیز گسترش یافت.
هماکنون این حرکت به نحوی مورد استقبال قرار گرفته که مهد قرآن بیش از هفتاد هزار عضو در بیش از هشتاد نقطه کشورمان و همچنین در خارج از کشور دارد. مخاطبان این مؤسسه شامل کودکان از سن شش سالگی، نوجوان دبیرستانی تا جوان دانشگاهی میباشند.
شیوه نوین و ثمربخش مهد قرآن باعث شده تا کیفیت حفظ قرآن به نحو قابل ملاحظهای افزایش یابد و علاوه بر آن اسلوب صحیحخوانی که از معضلات نظام آموزشی کشور از دیرباز بوده بویژه در مورد تلفظ حروف، لحن و وقف و ابتدا نیز لحاظ گردد.
زمانبندی لازم برای حفظ قرآن به طور کامل هشت سال است و در این
مهد قرآن بیش از هفتاد هزار عضو در بیش از هشتاد نقطه کشورمان و همچنین در خارج از کشور دارد.
مدت افراد به طور مداوم با مهد قرآن در ارتباط هستند.
* * *
تذهیب نگاران شهرهای مختلف ایران صفحات و حاشیه تصاویر خود را با استفاده از این هنر آرایش میدهند و در تزیین قطعات خوشنویسی نیز از این هنر بهره گرفته میشود. نمونه آثار استادان محمد طریقتی، هادی آقامیری، سلیمان سعیدآبادی، میترا معنوی راد و ناصر نوروزی منش از جمله آثاری بود که در لبنان نمایش داده شد.
بسیاری از هنرمندان خوشنویسی دست به آیه نگاریهای زیبایی زده و از جمله آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم و سوره فاتحه الکتاب را به کرات نوشتهاند که گزیدهای از قطعات نگاشته شده از استادان و هنرمندان مبرز خوشنویسی دوره حاضر که بسیاری از آنها پس از کسب رتبه استادی و تجربیات بسیاری در کتابت آثار خوشنویسی قطعات حاصل کردهاند، به نمایش گذاشته شد و آثار استادان خوشنویسی با موضوع گفتگو در قرآن نیز به نمایش درآمد که در این میان تعداد 40 اثر از استادانی چون غلامحسین امیرخانی، سید محمد احصایی، عبدالصمد حاج صمدی، عباس اخوین، صداقت جباری، محمد حیدری، امیر احمد فلسفی و.... به نمایش درآمد.
کتابهای هنری قرآنی: مجموعهای از کتابهایی که به زیباسازی آیه نگاریهای قرآن پرداخته، دربردارنده این بخش است، برگی چند از قرآن مجید حکیم خوشنویسان کلک قدسی، القصب المعطر منتخبات من الاعمال الفنیه التی عرضت فی المهرجان الاول للخط فی العالم الاسلامی، هنر آیهنگاری قرآن کریم، رحل گزیدهای از نسخ خطی قرآن کریم تجلی هنر در کتابت بسم الله، قرآن محلی، صحیفه مبین.
نمایش نفیسترین قرآنهای چاپ شده در ایران، خوشنویسی و کتابت آیات قرآن والاترین هنر اسلامی است که رابطهای مستقیم با طهارت روح و انضباط ذهن و توانایی دست کاتبان هنرمند دارد. مسیر تاریخی این کتابت موجب پیدایش و تکوین هنری شیوههای مختلف و پیدایش انواع خطوط تازه شده است.
در این مجموعه تعدادی از قرآنهای نفیس که هر یک دارای ویژگیهای منحصر به فرد است، به نمایش گذاشته شده و قرآنهایی به خط نستعلیق، اثر خوشنویسان ایرانی عرضه شده بود که اهم آنها عبارت است از: قرآن به خط استاد سیف الله یزدانی اولین کاتب قرآن کریم به خط نستعلیق پس از انقلاب، که طی مدت پنج سال تحریر شده است.
قرآن دیگر این مجموعه به خط نستعلیق مرحوم استاد سید حسین میرخانی از پیشکسوتان خوشنویسی در عصر جدید و استاد بسیاری از استادان نامدار امروز ایران است که نخستین بار در سال 1323 به چاپ رسیده است.
علاوه بر اینها اثر فریبا مقصودی، هنرمند کرمانشاهی و تنها کاتب نستعلیق نویس زن ایرانی است به اضافه جدیدترین کوشش در زمینه نستعلیقنویس قرآن کریم که توسط استاد حمید فدایی منش به انجام رسیده است.
ارایه قرآنهای به خط نسخ بخشی دیگر از این نفایس است که از استادانی همچون مرحوم حبیبالله فضایلی، از بزرگترین استادان مسلم خط نسخ و هنرمندان قرآننویس ایران است که کتابت دهها جلد قرآن را به وی نسبت دادهاند که بعضی از قرآنهای خطی در موزه کاخ گلستان، کتابخانه چستربیتی ایرلند، موزه ملی ایران و... محفوظ است.
از دیگر قرآنهای نوشته شده به خط نسخ میتوان به دو قرآن کتابت شده توسط استاد محمدرضا قنبری از استادان ثلث نویس اشاره کرد.
اثر استاد میرزا احمد نیریزی از بزرگان و نامداران خط نسخ در قرن دوازدهم هجری نیز که واضع شیوه مخصوصی در خط نسخ بود و هنوز سرمشق نسخ نویسان ایران است، در نمایشگاههای قرآنی لبنان به نمایش درآمد.
از دیگر آثار ارایه شده، دست نوشتههای استادان خوشنویس معاصر است، که قرآن را به خط نسخ کتابت کردهاند از جمله احمد نجفی زنجانی، عبدالرحیم افشار زنجانی، محمدخالقی زنجانی، عباس مصباحزاده.
نمایش نفیسترین قرآنهای چاپ شده در ایران، خوشنویسی و کتابت آیات قرآن والاترین هنر اسلامی است که رابطهای مستقیم با طهارت روح و انضباط ذهن و توانایی دست کاتبان هنرمند دارد. مسیر تاریخی این کتابت موجب پیدایش و تکوین هنری شیوههای مختلف و پیدایش انواع خطوط تازه شده است.
در این مجموعه تعدادی از قرآنهای نفیس که هر یک دارای ویژگیهای منحصر به فرد است، به نمایش گذاشته شده و قرآنهایی به خط نستعلیق، اثر خوشنویسان ایرانی عرضه شده بود که اهم آنها عبارت است از: قرآن به خط استاد سیف الله یزدانی اولین کاتب قرآن کریم به خط نستعلیق پس از انقلاب، که طی مدت پنج سال تحریر شده است.
قرآن دیگر این مجموعه به خط نستعلیق مرحوم استاد سید حسین میرخانی از پیشکسوتان خوشنویسی در عصر جدید و استاد بسیاری از استادان نامدار امروز ایران است که نخستین بار در سال 1323 به چاپ رسیده است.
علاوه بر اینها اثر فریبا مقصودی، هنرمند کرمانشاهی و تنها کاتب نستعلیق نویس زن ایرانی است به اضافه جدیدترین کوشش در زمینه نستعلیقنویس قرآن کریم که توسط استاد حمید فدایی منش به انجام رسیده است.
ارایه قرآنهای به خط نسخ بخشی دیگر از این نفایس است که از استادانی همچون مرحوم حبیبالله فضایلی، از بزرگترین استادان مسلم خط نسخ و هنرمندان قرآننویس ایران است که کتابت دهها جلد قرآن را به وی نسبت دادهاند که بعضی از قرآنهای خطی در موزه کاخ گلستان، کتابخانه چستربیتی ایرلند، موزه ملی ایران و... محفوظ است.
از دیگر قرآنهای نوشته شده به خط نسخ میتوان به دو قرآن کتابت شده توسط استاد محمدرضا قنبری از استادان ثلث نویس اشاره کرد.
اثر استاد میرزا احمد نیریزی از بزرگان و نامداران خط نسخ در قرن دوازدهم هجری نیز که واضع شیوه مخصوصی در خط نسخ بود و هنوز سرمشق نسخ نویسان ایران است، در نمایشگاههای قرآنی لبنان به نمایش درآمد.
از دیگر آثار ارایه شده، دست نوشتههای استادان خوشنویس معاصر است، که قرآن را به خط نسخ کتابت کردهاند از جمله احمد نجفی زنجانی، عبدالرحیم افشار زنجانی، محمدخالقی زنجانی، عباس مصباحزاده.
کشور لبنان از تنوع ساختار سیاسی، فرهنگی، جمعیتی و مذهبی خاصی برخوردار است. آن کشور از نظر عامل انسانی کشوری نامتجانس و متشکل از طوایف و فرقههای بسیار متنوع و گوناگون است. هر کدام از گروهها و فرقهها در جستجوی منافع و مسایل مورد علاقه خود هستند. تمایلات غرب گرایانه شدید در میان جامعه مسیحی و گرایشهای عربی و اسلامی در بین جامعه مسلمانان چهرهای متمایز و خاص از این کشور ارایه کرده که در این میان مسلمانان و شیعیان لبنان نقشی قابل اعتنا در روند جاری آن کشور ایفا میکند. کشور لبنان به لحاظ فرهنگی نیز دارای موقعیتی مهم در جهان عرب و کشورهای اسلامی است. این موقعیت زاییده فضای آزادی است که از رهگذر رقابت و همزیستی مسالمتآمیز بین طوایف مختلف در آن کشور بوجود آمده، به محل مناسبی برای بروز جریانهای فکری رسانههای گروهی، مطبوعات و موسسات انتشاراتی تبدیل شده است.
موقعیت ویژه لبنان همواره مورد توجه مسئولان و دولتمردان ایران بوده و همیشه سعی داشتهاند روابط خود را با کشور لبنان در زمینههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهند. از این رو اجرای برنامههای فرهنگی در آن کشور از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که یکی از این برنامهها را برگزاری هفتههای فرهنگی، جشنوارههای فرهنگی هنری، سمینارهای علمی فرهنگی و... تشکیل میدهد و در میان برنامههای فرهنگی برگزاری نمایشگاههای قرآن کریم و فعالیتهای قرآنی نقشی مهم و بسزا دارد. با توجه به تغییرات عمدهای که در ساختار منطقهای لبنان با آزادسازی جنوب آن از اشغال صهیونیستها رخ داده، اولین گام فرهنگی و قرآنی از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جنوب این کشور در شهر صیدا برداشته شد و در همین راستا، دومین نمایشگاه قرآن کریم با برنامههای مختلف در آن شهر افتتاح شد.
نمایشگاه مورد اشاره با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، از تاریخ 18 تا 21 بهمن ماه در شهر صیدا و پس از آن از 23 تا 26 بهمن ماه در شهر طرابلس، در محل مقرالرابطهالثقافیه برگزار شد.
برزین ضرغامی مدیر برگزاری نمایشگاهها در مورد اهداف برگزاری آنها به خبرنگار ما گفت: اجرای برنامههای فرهنگی متقابل با عنایت به قراردادهای فرهنگی بین دو کشور، آشنایی مسلمانان و علاقمندان به قرآن کریم با دستاوردهای قرآنی در کشور جمهوری اسلامی ایران، تبیین و نشر افکار و اندیشههای قرآنی قرآنپژوهان ایران در آن کشور، ایجاد ارتباط بیشتر بین هنرمندان ایران و هنرمندان قرآنی کشور لبنان، آشنایی دست اندرکاران و متولیان فعالیتهای قرآنی و نمایشگاه قرآن ایران با فعالیتهای قرآنی کشور لبنان و ایجاد بستر مناسب و زمینههای مفید برای عرضه محصولات قرآنی ایران در آن کشور، از جمله اهداف برگزاری نمایشگاههای قرآن کریم در لبنان و سوریه بوده است.
این نمایشگاهها که مجموعاً به مدت هشت روز در دو شهر لبنان برپا بود، با چندین بخش مختلف چون بخش مصاحف ایرانی، کتابهای هنری، خوشنویسی و تذهیب، تابلوهای نگارگری، سفال و کاشی، هنرهای صناعی تجلید و صحافی قرآن، و نرمافزارهای قرآنی برای بازدید و عرضه به عموم علاقهمندان دایر شده بود و بخشهای مختلف این نمایشگاه عبارت بود از:
یکى از آثار بدحجابى سوء ظن افراد جامعه و تهمت زدن به زنان و دختران بدحجاب است. از آن جا که افراد بدحجاب بر خلاف فرهنگ جامعه اسلامى، حجاب اسلامى را رعایت نکرده و با پوشش و ظاهر نامناسب به جامعه وارد مىگردند، ممکن است مورد سوء ظن افراد جامعه واقع شوند، افراد جامعه مىگویند: چنین شخصى که به این راحتى احکام الهى را زیر پا نهاده و از غضب الهى نمىترسد چه بسا خلافهاى دیگرى را انجام دهد.
اسلام از حقوق زنان با حجاب و با ایمان دفاع مىکند و در سوره نور مىفرماید:
ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم58
زنان پاکدامن و دور از هر آلودگى و با ایمان را مورد تهمت قرار ندهید و اگر کسى چنین کند در دنیا و آخرت لعنت شده و عذاب بزرگى براى آن هاست.
امیرالمؤمنین على علیهالسلام در ضمن گفتارى به فرزندش امام حسین علیهالسلام مىفرماید:
واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن فان شدة الحجاب ابقى علیهن .
از طریق حجاب و پوشش بانوان، آنها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدى و محکم زنان را به طور سالمتر و پاکتر حفظ خواهد کرد59 .
روشن است که یکى از موارد حفاظت از بانوان، حفاظت از آنان در برابر سیل شایعات و تهمتهاى نارو است.
امام على ع مىفرماید: من وضع نفسه مواضع التّهمة فلا یلو منّ من اساء به الظّن کسى که خود را جایگاه تهمت قرار داد، نباید جز خود را نکوهش کند60 بنابراین، زنى که به پوشش کامل خود اهمیت نمىدهد، نمىتواند مانع بروز حرف و حدیثهاى یاوهگویان شود، کمااین که نمىتواند آنان را مورد ملامت خود قرار دهد.
بدحجابى زن در اجتماع از سویى نیروى کارآیى مردان را دچار توقف و رکود مىسازد و از سوى دیگر مانع از پرداختن جدى خود زن به کار و فعالیت اجتماعى مىشود.
زنى که در محل کار فکر و ذهنش مشغول خودآرایى و خودنمایى است، تمرکز فکرى لازم را براى پرداختن جدى به کار نمىیابد، در حالى که لازمه انجام کار و تلاش جدى و پربار حضور قلب و تمرکز حواس است.
زنان بدحجاب، مردانى را که باید با آرامش خاطر سرگرم کار و فعالیت باشند به چشم چرانى وادار مىکنند و هوش و حواس آنان را اندکى هم که شده، از کار معطوف به امور جنسى مىکنند و بدین جهت مقدارى از نیروهاى فعال اجتماع ضایع مىشود و کارهایى هم به طور ناقص انجام مىگیرد.57
بدحجابى سبب افزایش جنایت و حادثه آفرینى در جامعه مىشود. بىتردید سرچشمه بسیارى از حوادث مرگبار، درگیرىها و نزاعهاى فردى و خانوادگى، قتل و جنایات، از بدحجابى و خودنمایى زنان آغاز مىگردد. وقتى در کوچه و خیابان یا در مجلس مهمانى و عروسى مختلط و همنشینى زنان با مردان نگاه مردان به زنى بى حجاب یا بدحجاب افتاد، سر و صورت آرایش کرده زن جوان از یک سو و ادا و اطوارها و راه رفتن و سخن گفتن آن چنانى از سوى دیگر، نگاه مرد را تندتر و طولانىتر مىنماید، در نتیجه همین نگاههاى به ظاهر ساده موجب حوادث مرگبار، تصادفات، زد و خوردها و جنایات بى شمار مىگردد.55 پیامبر اکرم ص فرمود:
... من جالس النساء فلابد له من الزنا و لابد للزانى من النار، سرانجام کسى که همنشینى و اختلاط با زنان کند، زنا مىباشد و سرانجام زناکار آتش جهنم است.56
زندگى مادى و معنوى و تکامل انسان بستگى به شرایط و عوامل مختلفى دارد که مهمترین آنها سلامتى جسمى و روحى است، بشر باتوجه به اهمیّتى که براى سلامتى خود قائل است، همواره در جهت حفظ و تأمین سلامت خود کوشیده و با ایجاد مراکز علمى پژوهشى و ساخت واکسنهاى پیشگیرى کننده و داروهاى مختلف براى سلامتى خویش، نهایت سعى و تلاش را انجام داده و مىدهد.
انسان موجودى است نسبتاً ضعیف و تأثیرپذیر، چنانکه جسم او بیمار شود روح تأثیرپذیرفته بیمار مىگردد و حالت طبیعى و اعتدال خود را از دست مىدهد54 . بنابراین تنهاپیشگیرى از بیمارىهاى جسمى نمىتواند سلامتى کامل انسان را تضمین نماید، بلکه جامعه باید از هر چیزى که سلامت و سعادت انسان را تهدید مىکند به دور باشد تا انسان با آرامش در آن زندگى کند و رشد و تعالى یابد.
متأسفانه بدحجابى زنان در جامعه سبب بیمارىهاى روحى و روانى جوانان مىگردد، غریزه شهوت را از مسیر خود منحرف مىسازد و سبب طغیان بىرویه آن مىگردد. یک خانم بد حجاب، خرمن عمر جوانان را در آتش هوس و شهوت مىسوزاند، راحتى و آسایش را از آنان سلب مىکند، عقل و اراده و فکر آنان راتحت الشعاع نیاز همراه با حرص و آز که قناعتپذیر نیست قرار مىدهد، تا حسرت جنسى بر آنان غالب شده و آنها را به تباهى کشاند.
بدحجابى باعث بیدارى قبل از موعد غریزه جنسى مىشود و مسیر زندگى جوان را دستخوش تغییر مىکند و موجب گرفتارى و نابودى او مىگردد در حالى که این غریزه یکى از نعمتهاى الهى براى ادامه حیات و بقاء نسل و ایجاد جوشش و انگیزه و عشق و تشکیل خانواده بوده و در اصل براى حیات و آرامش بشر قرار داده شده است.
ط. نکویی ریزی
بدحجابى زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد مىافروزد، مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانى وامىدارد، زنان بد حجاب بالباس و شکل و شمایل ظاهرى خود هر جوانى را وسوسه مىکنند، مگر اینکه مردان به آیات قرآن عمل کرده و چشمهاى خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.
قرآن کریم مىفرماید: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم50 به مؤمنان بگو چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند. چشم چرانى بیمارى مهلک و خانمان براندازى است که مقدمه ورود در بسیارى از گناهان است در اثر چشمچرانى، بعضى از مردان با انواع حیله و فریبها، دوشیزگان معصوم و ساده لوح را فریب مىدهند و سرمایه عفت و آبروى شان را بر باد مىدهند و به وادى فساد و بدبختى رهسپارشان مىسازند.51
چشم چرانى در سخنان معصومین ع تیرى زهرآلود از تیرهاى شیطان معرفى شده است که بدحجابى زنان مقدمه آن محسوب مىشود.
عن الصادق ع النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرةٍ اورثت حسرةً طویله52
نگاه تیرى از تیرهاى زهرآگین شیطان است، چه بسا یک نگاه که حسرت طولانى در پى دارد.
پیامبر اکرم ص مىفرماید: و من ملأعینیه من امرأة حراماً حشاهمااللّه یوم القیمة بمسامیر من نار و حشاهما ناراً حتى یقضى بین الناس لم یومر به الى النار53
هر کس از حرام چشمش را پر سازد روز قیامت دو میخ آهنین در چشم او فرو مىکنند و آتش آنها را بر خواهد گرفت تا به حساب مردمان رسیدگى شود آنگاه او را نیز به آتش افکنند.
روشن است که بدحجابى زنان مهمترین عامل زمینهساز این رفتار ناپسند در جوانان به شمار مىرود.
ماه رمضان هم رو به پایان است. امسال ماه رمضان چطور بود؟ خیلی احساس تشنگی می کردید یا خیلی گرسنه می شدید؟ ضعف و سرگیجه اغلب روزها شما را آزار می داد یا نه؟ و... این ماه فرصت مناسبی بود تا عادات غذایی نامناسب را کنار بگذارید و عادات غذایی صحیحی را که برای حفظ سلامت مفیدند، همیشه به کار ببرید، این ماه، زمان مناسبی بود تا عادت کنیم که راس ساعت مشخصی غذای بخوریم، از میوه ها و سبزی ها بیشتر استفاده کنیم و نوشیدن آب زیاد را یکی از عادات هر روزه خود قرار دهیم و .
کمتر چربی بخورید
چربی ها از گروه های غذایی هستند که مصرفشان به شدت محدود می شود و ماه رمضان نیز به دلیل ایجاد احساس سنگینی و ترش کردن کمتر توصیه می شوند.
از این رو، همواره متخصصان تغذیه که مصرف مقداری چربی را ضروری می دانند، توصیه می کنند مصرف چربی بیشتر از 30 درصد کل انرژی دریافتی نباشد.
بنا به نظر متخصصان تنها 35 درصد افراد جامعه در حد نسبتا خوب و متعارف تحرک بدنی دارند و با این توصیف رشد فرآیند چاقی در جامعه دور از ذهن نیست و دیگر این که شیوع چاقی در زنان 2/5 برابر بیشتر از مردان است.
به عقیده متخصصان، روزه گرفتن در ماه رمضان موجب کاهش چربی خون و به تبع آن کاهش سکته قلبی و مغزی می شود. این ماه فرصت مناسبی است تا افراد عادات غلط مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهندکه به تبع آن، مواد زائد بدن دفع یا کاهش می یابد البته برای این منظور نوشیدن آب ضروری است.
به کیفیت رژیم غذایی تان توجه کنید.
به گفته محققان، حدود 40 درصد مردم کالری بالایی مصرف می کنند اما ازنظر آهن، کلسیم و سایر ریزمغذی ها مصرف آنها پایین است.
ضمن این که 20 درصد مردم نیز کالری کم مصرف می کنند که دچار سوءتغذیه می شوند.
دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در زمینه پیروی از یک رژیم غذایی مطلوب به روزه داران می گوید: مصرف مواد غذایی حاوی قند ساده و آب زیاد هنگام افطار می تواند ظرف مدت زمان کمی سطح قند خون را به حد طبیعی برساند که برای تضمین عملکرد مناسب سلول های مغزی و دیگر سلول های عصبی بسیار حیاتی است. البته باید توجه داشت در این میان مصرف مواد پروتئینی با ارزش بیولوژیک بالا در کنار این مواد قندی می تواند روند جایگزینی گلیکوژن را سرعت بخشد.
وی با اشاره به این که خرما با داشتن قند بالا، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم یکی از مواد غذایی مناسب برای افطار است، می گوید: مصرف آبمیوه های طبیعی و سوپی که از مخلوط حبوبات، غلات و سبزیجات تشکیل شده ، هنگام افطار مناسب است و می تواند با تنظیم سطح قند خون، آب و الکترولیت ها، شرایط بدن را به حالت طبیعی بازگرداند.
در نتیجه شما می توانید با ادامه این الگوی تغذیه در طول سال، به حفظ سلامت خود کمک کنید.
نکته مهم دیگری که این روزها می توانید آن را به صورت عادتی همیشگی درآورید، آن است که غذا را هر روز راس ساعت مشخص میل کرده و از یک برنامه منظم پیروی کنید.
بیشتر میوه و سبزی بخورید
حتما می دانید که میو ه ها و سبزی ها از منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی بوده، برای سلامت بسیار ضروری هستند و هر روز باید مقدار معینی از این گروه های غذایی را دریافت کرد. دکتر مظهری درباره مصرف میوه و سبزی ها در ماه رمضان می گوید: در مدت روزه داری شرایط فیزیولوژیکی بدن در وضعیتی قرار می گیرد که سطح رادیکال های آزاد افزایش می یابد. از این رو مصرف زیاد سبزی ها و میوه ها (خصوصا مرکبات) پس از مصرف غذای بعد افطار، علاوه بر تسهیل هضم غذا، تامین کننده ویتامین ها، املاح معدنی و فیتوکمیکال هایی است که برای عملکرد طبیعی بدن و خنثی کردن رادیکال های آزاد لازم است. نکته ای را که باید هنگام مصرف میوه ها و سبزی ها به خاطر بسپارید آن است که هرگز میوه و سبزی را با هم میل نکنید، زیرا هر یک از آنها برای هضم به آنزیم خاصی نیازمندند و ترشح هم زمان این آنزیم ها می تواند اختلال در هضم را به همراه داشته باشد. به علاوه تا جایی که امکان دارد از میوه و سبزی تازه استفاده کنید که هیچ نوع فرآیندی روی آنها انجام نشده و هر روز حداقل از سه نوع میوه استفاده کنید و سه تا پنج لیوان سبزی.
همیشه آب زیاد بنوشید
حتما شنیده ایدکه نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند وحتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها شده، در اصلاح روند لاغری موثر است. به علاوه این نوشیدنی که این روزها به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده و به کاهش خستگی، تولید ادرار و کاهش دمای بدن کمک می کند.
دکتر مظهری با تاکید بر روزه داران برای نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب گفته است: بهترین زمان دریافت آب، زمان بین افطار و خواب است. نوشیدن آب کافی در این فرصت علاوه بر جلوگیری از بروز کم آبی هنگام روزه داری، می تواند نقش بسیار مهمی در سم زدایی از دستگاه گوارش ایفا کند. حتما می پرسید به طور کل در چه زمان ها نباید آب نوشید؟ باید به شما بگوییم نیم ساعت قبل از یک وعده غذایی و دو ساعت بعد از آن نباید آب نوشید. اگر قبل از اینکه معده شما به طور کامل غذایی را هضم کند، آب بنوشید، ترشحات معده شما رقیق و هضم غذا با مشکل روبرو می شود. به علاوه همه مایعاتی که در آن زمان دریافت می شود، همراه با غذاهای حمل شده، سبب افزایش وزن می شود.
نوشیدن لبنیات را جدی بگیرید.
شیر و لبنیات از مهم ترین مواد غذایی به حساب می آیند که مانع بروز پوکی استخوان شده، قسمت عمده پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. در ماه رمضان نیز بر مصرف این گروه غذایی به خصوص برای بازکردن روزه تاکید شده است. شما می توانید با عادت کردن به مصرف مقادیر معینی شیر، ماست و دوغ به حفظ سلامتی خود کمک کنید. تحقیقات نشان داده است، مصرف مواد یا غذاهای حاوی کلسیم ازجمله لبنیات از ایجاد سنگ های کلیوی پیشگیری یا از رشد آنها جلوگیری می کند. به گفته محققان مصرف مواد کلسیم دار و گنجاندن کلسیم در رژیم غذایی به میزان مناسب یکی از موثرترین راه های پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه است، در گذشته تصور می شد، هر ماده ای که کلسیم زیاد داشته باشد باعث تشکیل بیشتر سنگ های کلیوی است اما مطالعات مبتنی بر شواهد دقیق در 10 سال گذشته نشان داده است مصرف مواد حاوی کلسیم، اغلب موارد نه تنها منجر به ایجاد سنگ های کلیوی یا تشدید این بیماری نمی شود بلکه در جلوگیری از رشد آنها بسیار موثر است . بنابراین اگر در برنامه تغذیه روزانه لبنیات و مواد کلسیم دار به میزان کافی گنجانده شود، آمار ابتلا به سنگ کلیه - که یکی از شایع ترین بیماری های کلیوی همه سنین در کشور است - کاهش می یابد و از بسیاری امراض و عوارض دیگر نیز پیشگیری می کند.
ماه رمضان هم رو به پایان است. امسال ماه رمضان چطور بود؟ خیلی احساس تشنگی می کردید یا خیلی گرسنه می شدید؟ ضعف و سرگیجه اغلب روزها شما را آزار می داد یا نه؟ و... این ماه فرصت مناسبی بود تا عادات غذایی نامناسب را کنار بگذارید و عادات غذایی صحیحی را که برای حفظ سلامت مفیدند، همیشه به کار ببرید، این ماه، زمان مناسبی بود تا عادت کنیم که راس ساعت مشخصی غذای بخوریم، از میوه ها و سبزی ها بیشتر استفاده کنیم و نوشیدن آب زیاد را یکی از عادات هر روزه خود قرار دهیم و .
کمتر چربی بخورید
چربی ها از گروه های غذایی هستند که مصرفشان به شدت محدود می شود و ماه رمضان نیز به دلیل ایجاد احساس سنگینی و ترش کردن کمتر توصیه می شوند.
از این رو، همواره متخصصان تغذیه که مصرف مقداری چربی را ضروری می دانند، توصیه می کنند مصرف چربی بیشتر از 30 درصد کل انرژی دریافتی نباشد.
بنا به نظر متخصصان تنها 35 درصد افراد جامعه در حد نسبتا خوب و متعارف تحرک بدنی دارند و با این توصیف رشد فرآیند چاقی در جامعه دور از ذهن نیست و دیگر این که شیوع چاقی در زنان 2/5 برابر بیشتر از مردان است.
به عقیده متخصصان، روزه گرفتن در ماه رمضان موجب کاهش چربی خون و به تبع آن کاهش سکته قلبی و مغزی می شود. این ماه فرصت مناسبی است تا افراد عادات غلط مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهندکه به تبع آن، مواد زائد بدن دفع یا کاهش می یابد البته برای این منظور نوشیدن آب ضروری است.
به کیفیت رژیم غذایی تان توجه کنید.
به گفته محققان، حدود 40 درصد مردم کالری بالایی مصرف می کنند اما ازنظر آهن، کلسیم و سایر ریزمغذی ها مصرف آنها پایین است.
ضمن این که 20 درصد مردم نیز کالری کم مصرف می کنند که دچار سوءتغذیه می شوند.
دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در زمینه پیروی از یک رژیم غذایی مطلوب به روزه داران می گوید: مصرف مواد غذایی حاوی قند ساده و آب زیاد هنگام افطار می تواند ظرف مدت زمان کمی سطح قند خون را به حد طبیعی برساند که برای تضمین عملکرد مناسب سلول های مغزی و دیگر سلول های عصبی بسیار حیاتی است. البته باید توجه داشت در این میان مصرف مواد پروتئینی با ارزش بیولوژیک بالا در کنار این مواد قندی می تواند روند جایگزینی گلیکوژن را سرعت بخشد.
وی با اشاره به این که خرما با داشتن قند بالا، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم یکی از مواد غذایی مناسب برای افطار است، می گوید: مصرف آبمیوه های طبیعی و سوپی که از مخلوط حبوبات، غلات و سبزیجات تشکیل شده ، هنگام افطار مناسب است و می تواند با تنظیم سطح قند خون، آب و الکترولیت ها، شرایط بدن را به حالت طبیعی بازگرداند.
در نتیجه شما می توانید با ادامه این الگوی تغذیه در طول سال، به حفظ سلامت خود کمک کنید.
نکته مهم دیگری که این روزها می توانید آن را به صورت عادتی همیشگی درآورید، آن است که غذا را هر روز راس ساعت مشخص میل کرده و از یک برنامه منظم پیروی کنید.
بیشتر میوه و سبزی بخورید
حتما می دانید که میو ه ها و سبزی ها از منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی بوده، برای سلامت بسیار ضروری هستند و هر روز باید مقدار معینی از این گروه های غذایی را دریافت کرد. دکتر مظهری درباره مصرف میوه و سبزی ها در ماه رمضان می گوید: در مدت روزه داری شرایط فیزیولوژیکی بدن در وضعیتی قرار می گیرد که سطح رادیکال های آزاد افزایش می یابد. از این رو مصرف زیاد سبزی ها و میوه ها (خصوصا مرکبات) پس از مصرف غذای بعد افطار، علاوه بر تسهیل هضم غذا، تامین کننده ویتامین ها، املاح معدنی و فیتوکمیکال هایی است که برای عملکرد طبیعی بدن و خنثی کردن رادیکال های آزاد لازم است. نکته ای را که باید هنگام مصرف میوه ها و سبزی ها به خاطر بسپارید آن است که هرگز میوه و سبزی را با هم میل نکنید، زیرا هر یک از آنها برای هضم به آنزیم خاصی نیازمندند و ترشح هم زمان این آنزیم ها می تواند اختلال در هضم را به همراه داشته باشد. به علاوه تا جایی که امکان دارد از میوه و سبزی تازه استفاده کنید که هیچ نوع فرآیندی روی آنها انجام نشده و هر روز حداقل از سه نوع میوه استفاده کنید و سه تا پنج لیوان سبزی.
همیشه آب زیاد بنوشید
حتما شنیده ایدکه نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند وحتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها شده، در اصلاح روند لاغری موثر است. به علاوه این نوشیدنی که این روزها به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده و به کاهش خستگی، تولید ادرار و کاهش دمای بدن کمک می کند.
دکتر مظهری با تاکید بر روزه داران برای نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب گفته است: بهترین زمان دریافت آب، زمان بین افطار و خواب است. نوشیدن آب کافی در این فرصت علاوه بر جلوگیری از بروز کم آبی هنگام روزه داری، می تواند نقش بسیار مهمی در سم زدایی از دستگاه گوارش ایفا کند. حتما می پرسید به طور کل در چه زمان ها نباید آب نوشید؟ باید به شما بگوییم نیم ساعت قبل از یک وعده غذایی و دو ساعت بعد از آن نباید آب نوشید. اگر قبل از اینکه معده شما به طور کامل غذایی را هضم کند، آب بنوشید، ترشحات معده شما رقیق و هضم غذا با مشکل روبرو می شود. به علاوه همه مایعاتی که در آن زمان دریافت می شود، همراه با غذاهای حمل شده، سبب افزایش وزن می شود.
نوشیدن لبنیات را جدی بگیرید.
شیر و لبنیات از مهم ترین مواد غذایی به حساب می آیند که مانع بروز پوکی استخوان شده، قسمت عمده پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. در ماه رمضان نیز بر مصرف این گروه غذایی به خصوص برای بازکردن روزه تاکید شده است. شما می توانید با عادت کردن به مصرف مقادیر معینی شیر، ماست و دوغ به حفظ سلامتی خود کمک کنید. تحقیقات نشان داده است، مصرف مواد یا غذاهای حاوی کلسیم ازجمله لبنیات از ایجاد سنگ های کلیوی پیشگیری یا از رشد آنها جلوگیری می کند. به گفته محققان مصرف مواد کلسیم دار و گنجاندن کلسیم در رژیم غذایی به میزان مناسب یکی از موثرترین راه های پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه است، در گذشته تصور می شد، هر ماده ای که کلسیم زیاد داشته باشد باعث تشکیل بیشتر سنگ های کلیوی است اما مطالعات مبتنی بر شواهد دقیق در 10 سال گذشته نشان داده است مصرف مواد حاوی کلسیم، اغلب موارد نه تنها منجر به ایجاد سنگ های کلیوی یا تشدید این بیماری نمی شود بلکه در جلوگیری از رشد آنها بسیار موثر است . بنابراین اگر در برنامه تغذیه روزانه لبنیات و مواد کلسیم دار به میزان کافی گنجانده شود، آمار ابتلا به سنگ کلیه - که یکی از شایع ترین بیماری های کلیوی همه سنین در کشور است - کاهش می یابد و از بسیاری امراض و عوارض دیگر نیز پیشگیری می کند.
عمده عمر بشر در طول تاریخ، هرز رفته است و هدر شده! با ما هم عقیده نیستید؟
اگر بشر، تمامی حرفهای خیر خود را روی هم می انباشت. آیا نردبانی رو به آسمان نمی پرداخت؟
اگر بشر، تمامی فریادهای به حق خود را به سمت نابکاران جهت می داد، آیا نابکاری می ماند؟
اگر بشر، جوهر حرافی های خود را در شیشه می کرد، آیا هیچ قلمی بدون جوهر می ماند؟
و اگر بشر، قلم حراف خود را به بیل مبدل می کرد، آیا کشتزاری بی رونق می ماند؟
و اگر بشر، کاغذی را که ضایع می کند، در نشر کتاب خوب به کار می بست، آیا کسی بی نصیب از کتاب ارزان می ماند؟
و اگر تمام وقت ها و عمری را که بشر، صرف کوبیدن و تخطئه و پایین کشیدن همکیشان و همراهان خود کرده است، صرف دستگیری و مساعدت می کرد. آیا عالم گلستان نمی شد؟
بله، می شد، اما صد افسوس که این « اگر » های خوب، یک آرزو. و یک حسرت بیشتر نیستند. به اگرها می شود اندیشید، اما با آنها نمی توان زیست؟
در جامعه ما، بسیاری از سرمایه های ناب و حساس و بی بازگشت، خرج « منیت » های ما می شود: من، مال من، خانواده من، فهم من، من، من، من! البته قسمتی از این تعلقات، حق بشر است. اما فراتر از آن، مصیبتی است که آدمی، نه در وادی حق، که در عرصه ابلیس قدم می رند.
بشر اگر به اختیار خود بود و هیچ اصل و اصولی را نمی تافت، هیچگاه به « روح » خود نمی پرداخت.
اما خالق هستی، یک فرصت ویژه و ثابتی را برای بشر مؤمن تدارک دیده است تا در آن فرصت، مؤمن، فراتر از قیل و قالهای روزمره و عمر تلف کن، به خود، به روح خود می پردازد. این فرصت ناب و نورانی، رمضان است. ماه مبارکی که دستهای تمنایش را به سوی ما پیش آورده و ما را به جانب نور، فرا می خواند.
اگر خوب بنگریم، رمضان را با سینه ای صبور می بینیم. با دستانی مشتاق، باچهره ای بشاش، با لبانی به ذکر، با دامانی پر گل، با چشم اندازی پر امید، با دوستانی همراه، با قدمهایی پر طنین، با خبرهایی خوب، با وعده هایی خیر، با رازهایی سر به مهر، با اشاراتی از دوست، با نغمه هایی از بهشت، با طراوتی از باران، با سماجتی از نیاز، با حلاوتی از ناز، با دویدن، خرامیدن، افتادن، برخاستن، با سوز، با خراش، با زخم، با فریاد، با نجوا، با اشک، با اشک، با اشک، در کوفتن، پاسخ نشنیدن، در کوفتن، پاسخ نشنیدن، در کوفتن، در کوفتن، در کوفتن و ناگهان: دری که گشوده می شود ما را به اندرون فرا می خواند. اندرونی از نور محض. به وسعت هستی. و به وسعت یک لبخند نمکین دوست.
رمضان، ماه اصرار و درخواست و التجاست. اما نه فقط برای مؤمنینی که تک به تک، به گوشه انزوا در آیند و در خلوت خود، از دامان کبریایی حضرت حق، بیاویزند. این خلوت ها و استغاثه ها و خانه تکانی ها برای فرد فرد ما ضروری و لازم است. اما آن سو تر از آحاد یک امت، که هیمنه ی نظام نیز در رمضان، باید به توبه و بازگشت و خانه تکانی بپردازد.
در هیچ اندیشه و مرامی، « بازگشت »، حرکتی رو به « جلو » تلقی نمی شود الا در اسلام. توبه، اگر چه بازگشت است، اما در ذات خود، حرکتی است رو به جلو. بازگشت به چه؟ به دوران جاهلی؟ نه، به خود، به ذات و فطرت الهی خود. به این که: ما در این بلبشوی عالم، در چه موقفی قرار داریم و قرار است که چه بکنیم؟ پاسخ گویی به این سؤال مکرر، همان تذکر همیشگی و هشدار دهنده است که ما را از کج راهه ها به راه آورد. و از توجه به غیر، ما را به خالق هستی متوجه کند. در این میان، سیاستگذاران و گردانندگان نظام نیز باید به این سؤال اساسی بازگردند و موقف خود را مشخص کنند.
این که این انقلاب، به چه منظوری پا گرفته است و چه سرمایه هایی بای بر پایی آن صرف شده است و حالا، در این زمان، ما در کجای این اهداف مقدس قرار داریم؟ اگر بیراهه رفته ایم، بازگردیم. اگر آهسته رفته ایم، شتاب گیریم. اگر نامحرمان و دزدان به اندرون ما راه یافته اند، آنان را از حریم ناموس نظام برانیم. اگر به جای منفعت، لطمه زده ایم، پوزش بطلبیم. اگر به حرام خواری و حرام گویی در افتاده ایم، چرک و چربی آن را بروبیم و آب کنیم.
راستی اگر چشم دل خود را به روی هستی باز کنیم، باور خواهیم کرد که فراتر از « من و ما » ما، چه زیبایی های چشم نوازی بوده اند و از مدار توجه و تعلق ما دور بوده اند. هیچ آیا به این اندیشیده ایم که اگر دست ها و پاها و چشم ها و گوش ها و قلب و مغز ما، هر کدام به « من » خود می پرداختند و در ورای تعلق خود، به شاکله ای عزیزتر و بزرگتر و ناب تر مدد نمی کردند، ما به موجود شتر گاوپلنگی می ماندیم که در هر لحظه، به جانبی متمایل است و از انجام کوچکترین حرکت حساب شده عاجز است؟
اگر هر حنجره ای و قلمی و حرکتی و سرمایه داری در جامعه ما، تمنیات فردی و صنفی خود را دنبال کند و از مساعدت به کل نظام پرهیز کند، لاجرم زانوان این انقلاب الهی به زمین می رسد و کمین کردگان را برای دریدن ما جسور خواهد ساخت. رمضان، ماه عنایت و تدبر در کل هستی است.
ماه اندیشیدنبه علت ها و علت اصلی. شأن ما در این دایره وسیع، لکه ای و نقطه ای ناپیدا بیش نیست. که اگر به سیل نور بپیوندیم، ما را به اقیانوس کمال خواهد رساند و بر بقایمان انگشت خواهد نهاد. اما اگر نه، با همه ناپیدایی، بر « من » خود اصرار ورزیدیم و گردن برافروختیم و قوت قلم و حنجره و مال و جمعیت و طایفه خود را به رخ کشیدیم، با تلنگر جبر الهی تاریخ، به اعماق فراموشی و نیستی پرتاب خواهیم شد.
نه، ما قدر رمضان و سفره منورش را می دانیم. ما دوست داریم با سیل رمضان، به اقیانوس دوست بپیوندیم
افطار کردن،افطاری دادن
افطار کردن
روزه داران برای ادای نماز مغرب و عشا یا به مسجد می روند یا در خانه نماز به جا می آورند و نزد خانواده خویش افطار می کنند. آنهایی که در مسجد با جماعت نماز می خوانند اغلب در همان مسجد بین دو نماز روزه خود را باز می کنند. هر شب از طرف کسانی که نذر دارند و یا از درآمد موقوفه هایی که برای افطار معیّن شده است خرما، حلوا، شیرینی یا نان جو بین نمازگزاران تقسیم می شود.
آنهایی که در خانه نماز می خوانند اکثراً مقارن غروب وضو می گیرند و به نماز می ایستند. پس از نماز دعاهای مخصوص افطار را می خوانند. دعاهای افطار عبارت است از دعاهای: "اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت و علیک توکلت"، "اللهمّ ربّ النّور العظیم". "بسم الله اللهمّ لک صمنا و علی رزقک افطرنا فتقبل منّا انک انت السمیع العلیم"، "بسم الله الرحمن الرّحیم یا واسع المغفره اغفرلی" و سوره مبارکه "قدر" که بیش از دعاهای دیگر خوانده می شود.
پس از خواندن نماز و دعاهای افطار، روزه خود را با لقمه ای نان جو یا دانه ای خرما باز می کنند. غذاهای افطار اغلب سبک و ساده است و روزه داران معمولاً از خوردن غذاهای سنگین پرهیز می کنند.
مردم جهرم هم افطار را با چند دانه خرما آغاز می کنند و عقیده دارند حضرت علی(ع) با خرما افطار می کردند و خوردن خرما را ثواب می دانند. شب دهم ماه رمضان هم عدس پلو می خورند و روز هفدهم را با کله پاچه افطار می کنند و می گویند کلّه ابن ملجم را قبل از اینکه موفق شود حضرت علی (ع) را به شهادت برساند می خوریم. شب نوزدهم با نان خشک و گل آبشن( آویشن ) افطار می کنند و معتقدند نان خشک و گل آبشن افطار حضرت فاطمه(س) بوده است. همچنین شب بیست و سوم گل آبشن و نان جو و پیاز می خورند و برای همسایگان هم می فرستند و می گویند این سه چیز خوراک حضرت علی(ع) بوده و حضرت غذای خود را به مستمندان می دادند و خود به نان جو کفایت می کردند.
در جهرم سر سفره افطار نان روغنی، نان فطیر خانگی و نان بازاری می گذارند و خرما و پنیر و یکی دو نوع مربا و حلوا هم به وفور دیده می شود. غذای افطار بیشتر کباب، شیر برنج، آش رشته و "مُسدووه" ( نوعی آش که با ماست تناول می شود) است و به ندرت برای افطار پلو پخته می شود. در بیجار گروس هنگام افطار، بزرگ خانواده انگشتش را به خاک تمیزی می زند و روزه اش را با خاک باز می کند. می گویند چون انسان از خاک آفریده شده است و سرانجام هم خاک می شود بهتر است در این ماه مقدس هم با خاک روزه را باز کنند تا ایمانشان استوار گردد.
افطاری دادن
افطاری دادن یکی از رسوم پسندیده است و آنها که توانایی دارند چند روز از ماه رمضان را افطاری می دهند و از روزه داران دعوت به عمل می آورند. افطاری دادن ثواب بسیار دارد و بسیاری معتقدند کسی که افطاری می دهد با ثواب روزه مهمانانش شریک می شود و خداوند اجر و مزد بسیار به او می دهد. بنا به همین عقیده یزدی ها معتقدند هنگام افطار بهتراست هر کس سر سفره خودش باشد زیرا اگر بر سر سفره دیگران بنشینند ثواب روزه آن روز به میزبان می رسد. از طرف دیگر بسیاری از مردم یزد آرزو می کنند برای افطار مهمان داشته باشند تا اجر بیشتری ببرند.
آنان که توانایی چندانی ندارند و نمی توانند از روزه داران پذیرایی کنند اما معتقد و علاقه مند به افطاری دادن هستند خرما یا شربت یا نوعی شیرینی مثل زولبیا، گوش فیل یا نان و پنیر به مسجد می برند و بین دو نماز مغرب و عشا از روزه داران پذیرایی می کنند.
در مشهد هم رسم پسندیده افطاری دادن بسیار مورد توجه است و اغلب خانواده ها هم چند روز از ماه رمضان را افطاری می دهند. البته سعی می کنند افطاری دادن مصادف با شبهای احیا نشود تا به دعا و شب زنده داری آنها لطمه ای وارد نگردد. از ساعتی به غروب مانده مهمانان به خانه میزبان می آیند و در اتاقی که معین شده است می نشینند. با صدای نقاره خانه حضرت رضا(ع) جلوی هر کدام از مهمانان یک سینی پیش افطاری که عبارت است از یک استکان آب جوش، چای شیرین، نان روغنی یا نان " قاق" و پنیر و مربا می گذارند. مهمانان پس از خواندن دعای افطار و سوره قدر، با خوردن آب جوش و یکی دو لقمه، نان و پنیر روزه را می گشایند و سپس به نماز مغرب و عشا می ایستند. صاحبخانه در اتاق دیگر سفره پهن می کند و غذاهای افطار را در سفره می چیند. غذاها اغلب عبارت است از کته با خورش بادمجان با قیمه، هویج پلو، آلبالو پلو، آبگوشت، حلوای آرد گندم، شله زرد، یخ در بهشت، شیربرنج و فرنی. اگر تابستان باشد بعد از افطار با میوه و فالوده نشاسته یا فالوده انار یا فالوده سیب از مهمانان پذیرایی می کنند. وجود شیرینی و زولبیا هم سر سفره افطار از واجبات است.
در بجنورد وقتی مهمانان سر سفره افطار نشستند جلو هر کس یک قوری چای یکرنگ و یک استکان می گذارند تا هر قدر مایل باشد از قوری مخصوص به خود چای بریزد و بنوشد. اگر چای کم رنگ باشد قدری از چای قوری بزرگی که روی سماور در گوشه اطاق است روی قوری می ریزند و همیشه دو سه نفر مراقبند تا احتیاجات مهمانان را برآورند.
در خرانق یزد دو مسجد وجود دارد یکی مسجد "سرچشمه" و یکی مسجد " توده" یا مسجد "جامع" شبهای ماه رمضان از درآمد موقوفات در هر دو مسجد افطاری می دهند.