قرآنهای نفیس حاصل عشق و علاقه خالصانه هنرمندان مسلمان به ساحت قرآن کریم نیز در این نمایشگاه جایگاه ویژهای دارد. 30 جلد قرآن چاپی نفیس از جمله: قرآنهای یزدانی، مقصودی و نیریزی در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است
در این قسمت نیز جهت آشنایی، ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به فراگیری و مطالعه متون قرآنی مجموعهای از آثار قرآنی از جمله قصص قرآن ویژه سنین کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شده است.
هدف از برپایی این بخش ارائه و نمایش جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه علوم قرآنی (طی دوسال گذشته) برای محققان است. تعداد کتب ارائهشده در این قسمت به بیشاز 200 عنوان میرسد.
در این بخش بهمنظور آشنایی محققان، پژوهشگران و علاقهمندان مطالعه در عرصه قرآن حدود 500 عنوان از برجستهترین کتب علوم قرآنی ایرانی و خارجی انتخاب و در معرض نمایش گذاشته شده است. آثار ارائهشده در این قسمت بر حسب موضوع، تحتعنوان فرهنگنامهها، تاریخ قرآن، اعراب قرآنی، قصص قرآن، معارف قرآن و کتب آموزش قرآن تقسیمبندی شده است.
سیامین نمایشگاه استانی قرآن کریم و همچنین دومین نمایشگاه قرآن در استان کرمان 10 تا 16 شهریورماه با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موءسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در مصلای بزرگ این شهر برگزار میشود. در این نمایشگاه بخشهای گوناگون و متنوعی پذیرای علاقهمندان است که در این مجال، مروری مختصر به هریک از آنها خواهیم داشت.
بخشی آثار مکتوب
علیرضا قاسمی
رمضان سال 1372 هنگامی که میرسلیم، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه اولین نمایشگاه قرآن کریم ابراز امیدواری کرده بود برگزاری نمایشگاههای قرآنی طی سالهای بعد ادامه و گسترش یابد. بسیاری گمان میکردند این سخن نیز همانند بسیاریدیگر از وعدههای فرهنگی به بوته فراموشی سپرده خواهد شد. اما حقانیت این کتاب آسمانی و حضور جمعی علاقهمند به ترویج قرآن کریم در سامانه فرهنگی این وزارتخانه سبب شد عاشقان فرهنگ دینی تا چندیدیگر شاهد برگزاری دهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تهران باشند و شهر کرمان نیز در دهه دوم شهریور میزبان برگزاری سیامین نمایشگاه استانی قرآن کریم باشد. در این گزارش، آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به برگزاری این نمایشگاه تقدیم حضور خوانندگان گرامی خواهد شد.
بند 2- همین قسمت معظم قرآن که برای عموم قابل فهم است اولاً به زبان عربی است ثانیاً به زبان عربی عصر پیغمبر است ثالثاً بصورت القاء شفاهی یک مطلب است یعنی قرآن کتابش کتاب مشابه است مثل سخنی است که من الان دارم میگویم نه بصورت کتابی که مولف از اول تا به آخر تنظیم کرده باشد اینهم روشن است مطلبی که بر پیغمبر نازل میشد آنرا به مردم شفاهی القاء میکرد یادداشت و ضبط میکردند و بعد در روی نوشتهها پس این سه نکته باید مورد توجه قرار بگیرد
1- قرآن بزبان عربی است
2- به زبان عربی عصر پیغمبر است
3- مطلبی است که بصورت سخنرانی بصورت دستور شفاهی القاء شده بعد سینه به سینه ضبط نوشته و ثبت شده
همه کسانیکه به فهم قرآن علاقمند هستند باید به این مطالب توجه فراوان کنند قرآن زبان عربی است و احتیاج هست به اینکه مطالعهگر زبان عربی را خوب یاد بگیرد یاد گرفتن آن اول مراجعه مستقیم به قرآن کریم است در این دوره متاسفانه بعضی از دوستان بدون تسلط بر زبان عربی و صرفاً با یک آشنائی ابتدائی با صرف و نحو اینها درصدد فهم معنی آیات برمیآیند و گاهی اشتباه میکنند
بالاخره این کتاب عربی است و باید در حد یک عربزبان بزبان عربی آشنا باشند چون گاهی یک واژه در یک لغت چندین معنی دارد- این احتیاج دارد به یک نوع تسلط نسبی در استفاده از کتابهای لغت
دویست سال اخیر گرایش به فهم قرآن موج شدیدی پیدا کرده و گرایش شدیدی بفهم قرآن پیدا شده مخصوصاً نسل جوان از این حالتی که میگفتند نزدیک قرآن نیائید چون نمیفهمید و درک نمیکنید از آن پوسته آمدند بیرون خودشان میخواهند هر چه بیشتر از قرآن استنباط بکنند و برداشت کنند چون میبینند که چه برداشتهای زندهای هم بدست آوردند اما در عین حال انحرافات زیادی هم میبینیم دستهای از این راه دستهای از آن راه تعبیرها و تفسیرها و توضیحات و پیشداوریهائی میکنند و از اینطرف هم موانع زیادی بوجود میآید راهی که بتواند خیلی خوب و اصیل از قرآن استفاده بکنند با همین امکانات ضعیفی که دارند چه باید کرد شما چه شیوهای را پیشنهاد میکنید؟
دکتر بهشتی در جواب پاسخ شما را فشرده، بند بند و چون بدون تنظیم قبلی است میگویم
آیا قرآن برای همگان قابل فهم است؟
بند 1- در اینکه فهم قرآن کریم دربست یک مسئله صددرصد تخصصی و اختصاصی گروه معین نیست کمترین تردیدی ندارد بیشک قرآن برای استفاده همگان آمده است قرآن کتاب متقین است کتابی است منور و روشنگر- مبین و آشکارکننده حقایق و وظایف و در همه اینها خیلی روشن است که قرآن مستقیماً مورد استفاده کسانی قرار میگرفت که پیغمبر اکرمص آیات را بر آنها فرا میخواند حتی در داستانهای تاریخی داریم که افرادی که مسلمان نبودند- مشرک بودند و مخالف اسلام بودند اینها چند آیه از قرآن را گوش میکردند و از همان معنائی که از این آیات میفهمیدند عشقی نسبت به اسلام پیدا میکردند و هدایت میشدند وقتی حکمی نازل میشد پیغمبر همان آیه را برای مردم میخواند و مردم از همان آیه تکلیف خودشانرا میفهمیدند- قسمت اساسی قرآن برای فهم همگان است یعنی قابل فهم بودن قسمت عمدة قرآن برای عموم مسلمانها
روز گذشته دکتر بهشتی دبیر اول شورای انقلاب طی گفتگوئی پیرامون شایعاتی که ظرف چند روز گذشته درباره وی بر سر زبانهاست نظرات خود را اعلام کرد
دکتر بهشتی در حالیکه در برابر این شایعات بیتفاوت بنظر میرسید، به سئوالات مطروحه پاسخ داد متن کامل سئوالات مطرح شده و پاسخ دکتر بهشتی در زیر میآید
در مورد اتهاماتی که در نامه آقای شیخ علی تهرانی عنوان شده و امروز صبح هم در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شده نظرتان را بفرمائید؟
بهشتی در نوشتهای که بنام جناب آقای تهرانی منتشر شده چنان مطلب سئوالانگیز آمده که باید درباره آنها توضیحات لازم را بدهم مطلب اول این است که نوشتهاند شما دریافتید با آنکه دوبار از آمار مشهد به وزارت کشور، ایرانیالاصل نبودن آقای جلال فارسی ابلاغ شد، اعتنائی نکردید و بدنباله این در ادامه این نوشته مینویسد ملت از امام توقع دارند برای این خیانت و حفظ افکار عمومی وزیر کشور و بعضی دست اندرکاران در این امر از مقام خود ساقط شوند همه کسانی که با قانون اساسی آشنائی دارند میدانند که بر طبق آنچه در قانون اساسی آمده مسئولیت تشخیص اینکه آیا رئیس جمهور حائز شرایط مذکور در قانون اساسی هست یا خیر، برعهده شورای نگهبان است و در دوره اول که هنوز شورای نگهبان تشکیل نشده، بر عهده امام است، برعهده رهبری است و رهبر هم در این دوره اینرا به عهده ملت واگذار کردند بنابراین اصولاً این مسئولیت بر عهده وزارت کشور نیست و تازه مطلبی که اداره آمار به وزارت کشور میدهد این نیست که آیا آقای فارسی ایرانی الاصل بر او صدق میکند یا نه، چون این موضوع برعهده اداره آمار هم نیست، اداره آمار میتواند بگوید که آیا پدر و مادر ایشان شناسنامه ایرانی داشته یا نداشته همین تشخیص ایرانی الاصل بودن یا نبودن ایشان برعهده اداره آمار هم نیست و اداره آمار هم چنین چیزی نگفته و نمیتواند هم بگوید او میتواند بگوید آقای فارسی کجا متولد شدهاند آیا پدر و مادرشان شناسنامه ایرانی داشتهاند یا نداشتهاند آیا تابعیت ایران داشتهاند یا نداشتهاند پس گزارش اداره آمار به وزارت کشور در این حد بوده وزارت کشور حق دخالت در این امر را ندارد، چرا؟ برای اینکه این مطلبی است مورد اختلاف، در بند 4 پایان بخش دوم نامهای که بنام آقای تهرانی منتشر شده آمده است که از بعضی از وکلای مجلس خبرگان نقل شده که معنای ایرانیالاصل بودن آنستکه پس از قبول تابعیت ایران از این تابعیت برنگشته باشد پس مسئلهایست که نمایندگان مجلس خبرگان دربارهاش نظر یکسانی ندارند آقای تهرانی که نماینده مجلس خبرگان بودند نظرشان اینستکه یک چنین فردی ایرانیالاصل نیست و آقایان دیگر نظرشان اینستکه ایرانیالاصل هست
معمولاً از نظر موازین شرعی وطن اصلی به زادگاه یکنفر گفته میشود وقتی یکنفر جائی متولد شده و اقامت کرده نه فقط زادگاه- پس وطن اصلی جائی است که آنجا متولد شده و آنجا رشد و نما کرده، به این میگوئیم وطن اصلی، و اگر کسی جای دیگری متولد شده و رشد و نما کرده بعد آمده جائی دیگر و از آنجا ترک وطن کرده و در جای دیگری وطن گرفته است نظر بسیاری از دوستان اینستکه ایرانیالاصل هم همین معناست گاهی کسی ایرانیتش جدید است یعنی بعد از تولد ایرانی میشود گاهی هم کسی از همان بدو تولد تا حال ایرانی است، ایرانیالاصل یعنی از اول ایرانی است از اول ایرانی بودن معنیش ایرانیالاصل است این نظر عده زیادی از دوستان نمایندگان مجلس خبرگان است مطلبی را که نمایندگان مجلس خبرگان دربارهاش اینطور نظر دارند، آیا اداره آمار میتواند دربارهاش نظر بدهد؟
یا آیا وزارت کشور حق دارد دربارهاش نظر بدهد؟ قانون اساسی میگوید طبق اصل 98 تفسیر قانون اساسی از وظائف شورای نگهبان است شورای نگهبان میتواند اینرا تفسیر کند بنابراین تا شورای نگهبان تشکیل نشده اصلاً در این باب اظهار نظر قانونی میسر نیست هر کس اظهار کند اظهار نظر فردی است نه اظهار نظر قانونی درباره یک چنین مطلبی وزارت کشور چکار میتوانسته بکند؟ که ایشان میگویند با آنکه 2 بار از آمار مشهد به وزارت کشور ایرانیالاصل نبودن آقای جلال فارسی ابلاغ شده اعتنائی نکرد و بعد هم میگویند که برای این خیانت باید وزیر کشور و بعضی دستاندرکاران در این امر از مقام خود ساقط شوند، این ضمناً بدلیل ذکر شده انصراف آقای فارسی نه به این جهت بود که ایشان پذیرفتند که ایرانیالاصل نیستند یا گفتیم ایشان ایرانیالاصل نیستند، نظر اینست که قبل از تفسیر این اصل بوسیله شورای نگهبان، اگر آقای فارسی انتخاب میشدند، انتخابی بود که دارای شائبه بود انتخابی که در او شائبه و خدشهای وجود داشت امام امت تاکید داشتند که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشهای بر قانون اساسی نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشهای در انتخاب رئیس جمهور نباشد، پس برای اینکه هم قانون اساسی، هم رئیس جمهور از هر نوع خدشه و شائبه دور و منزه بمانند، انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود یعنی انصراف ایشان به این دلیل بود
ما نخواستیم خدشه ایرانیالاصل بودن یا نبودن بر سر راه رئیس جمهور آینده قرار گرفته باشد این توضیح این قسمت داوری را بعهده خوانندگان میگذارم
بعد ایشان گفتهاند که
حزب جمهوری اسلامی برای تبلیغ از نامبرده میلیونها تومان مصرف نمود اولاً من نمیدانم حزب چقدر پول مصرف کرده باید حسابداری حزب در اینمورد توضیح بدهد میلیونها تومان رقم خیلی بالائی است از این گذشته ایشان بطور کلی با اصل تبلیغ مخالفند؟ یا هزینه و خرج کردن برای تبلیغ مخالفند؟ تبلیغ اگر تبلیغ راست و درست باشد، اگر معرفی براساس واقعیات باشد، یعنی بعنوان معرفی بگویند آقای فارسی یک کسی است که از نویسندگان اسلامی است، آثار و نوشتههای ارزندهای داشته، انقلاب تکاملی اسلام را داشته، کتابهای دیگر را داشته، سابقه مبارزات داشته، برای کمک به مبارزات مسلحانه از ایران به عراق و سوریه و لبنان رفته، در آنجا تحمل مشقتها کرده و اگر این ویژگیها برای انتخاب رئیس جمهوری مطرح شود تا ملت آگاهانه انتخاب کنند، فکر نمیکنم اینکار بدی باشد و اگر هزینهای هم داشته باشد باید با صرفهجوئی پرداخت شود و این کاری نیست که صرفا آقای فارسی و حزب جمهوری اسلامی کرده باشد مگر نامزدهای دیگر نکردهاند؟ بعضیها خیلی بیشتر از ایشان و حزب کارها و هزینههای تبلیغاتی دارند بنابراین اینرا هم خوانندگان باید دربارهاش داوری کنند اینکه ایشان میگویند و حتی با ثابت شدن نزد شما هنوز ابلاغ نکردهاند چیزیکه پیش امام ثابت شد، ابلاغ کردن لازم نداشت به چه کسی ابلاغ کنند؟ فقط آقای فارسی وظیفهشان این بود که بیایند و انصراف خودشان را اعلام نمایند
ایشان هم چون نامزد حزب بودند، نامزد جامعه مدرسین بودند، نامزد گروههای دیگر بودند وظیفه داشتند بیایند مطلب را با اینها در میان بگذارند و بیانیه مربوط به این انصراف را تنظیم کنند که نقطه نظرها در آن رعایت شده باشد همین کار را هم کردند و ایشان زودتر از این اعلامیه، در روزنامه، انصراف خود را اعلام کردند و بعد آقای تهرانی نوشتهاند که و به مصرف اموال این ملت فقیر و راه تبلیغ خلاف قانونیشان ادامه میدهند پس از اینکه انصراف ایشان اعلام گردید دیگر پولی مصرف نشد پس منظور از تبلیغ خلاف قانون ایشان چیست؟ اینها مطالبی است که خواننده باید سئوال کند و ایشان باید توضیح بدهند که منظورشان چه بوده؟
بعد مینویسند که به توطئهای که معروف شده که در زیر پوشش فارسی، سه نفر آقایان بهشتی، رفسنجانی و خامنهای میخواهند کارهای اجرائی را بدست گیرند و قهرا در انتخابات مجلس شورا برنده شوند
اعتراض دارند، اول بنده و آقای رفسنجانی و آقای خامنهای که فعالیت مستقل سه نفری نداریم، در رابطه با جامعه مدرسین و در رابطه با روحانیون و در رابطه با حزب فعالیتهائی داریم که لابد در اینجا منظورشان فعالیتی است که ما در رابطه با حزب داریم
حزبی اگر فعالیت بکند برای اینکه در کارهای اجرائی مسئولیت را قبول کند، فعالیت کند، که نمایندگان بیشتری در مجلس داشته باشد این عمل توطئه است؟
چه کسی اسم این را توطئه گذاشته؟
بنابراین این را هم باید خوانندگان داوری کنند که آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهور معین و نامزد کند و برای انتخاب شدن او فعالیت کند و برای اینکه نمایندگانی که صالح میداند آنها را به مجلس بفرستد این آیا توطئه است یا نه؟ اصولاً فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور برای تشکیل حزب جمهوری اسلامی اقدام کردیم، هدف خودمان را برای تشکیل حزب جمهوری اسلامی صریحاً اعلام کردیم
گفتیم میخواهیم جایی و تشکیلاتی بوجود بیاید که نیروهای مسلمان و مومن به انقلاب اسلامی یکدیگر را بهتر بشناسند و خود را سازماندهی بکنند و در خدمت خلق برای رضای خدا دریابند این هدف یک حزب است بنابراین تلاش یک حزب برای اینکه یک فرد صالحی را بعنوان رئیس جمهور معرفی کند و بعد برای پیروزی این تلاش کند و تلاش یک حزب برای اینکه افراد صالحی را بشناسد و برای نمایندگی مجلس معرفی نکند و آنها را در قوه قانونگذاری وارد کند این خدمت است یا توطئه؟ چطور ایشان اینرا توطئه نامیدهاند؟ در قمستی دیگر از نامه ایشان آمده است که پرونده دو نفر از اینها را که با امیر انتظام شریکند ارائه دهند تا نگویند یکی از بدکاران را زندان و بقیه را عفو نمودهاند، و بدنبال این از بند 3 از قسمت دوم نامه نوشتهاند خواستهاند نظر ملت را به این چهار نکته جلب کنند و در نکته سوم نوشتهاند که بر همه کسانیکه از گوشه و زوایا اطلاعاتی راجع به خلاف کاریهای اینها دارند بویژه دانشجویان پیرو خط امام ساکن در لانه جاسوسی لازم است اطلاعات خود را به محضر مقدس امام عرضه دارند
ایشان نفرمودند که دو نفر چه کسانی هستند تا ما درباره آنها حرف بزنیم ولی چون خواستهاند که دانشجویان خط امام در اینمورد نظر بدهند، امروز من یک نوشتهای را در روزنامه صبح آزادگان دیدهام که این اعلامیه را میخوانم در صفحه دوم ستون 5 و 6 نوشته است که دانشجویان پیرو خط امام مطالب علی تهرانی را تکذیب کردهاند
در پی اعلامیهای با امضای آقای علی تهرانی که در آن ضمن توهینهایی به جناب فقیه مجاهد سیدعلی خامنهای امام جمعه منتخب امام در تهران مطالبی در رابطه با دو تن از نزدیکان وزیر کشور و دستاندرکاران، مسئله برنده شدن جلالالدین فارسی و به قدرت رسیدن آقایان بهشتی، رفسنجانی، خامنهای عنوان شد پرونده همکاری آنها با امیر انتظام و شرکت در فعالیتهای نامبرده در لانه جاسوسی و نزد شورای دانشجویان مستقر در آنجا موجود است عنوان شد که برای روشن شدن مطلب با دانشجویان مستقر در سفارت تماس حاصل شد و آنها به شدت مطالب آقای تهرانی را در رابطه با مسئله موجودیت همچون مدارکی تکذیب نمودند
این مطلبی است که در مورد روزنامه نقل شده به هر حال نظر نهائی با خود آنهاست ولی اصلاً ایشان معرفی نکردند چه کسانی تا من درباره آنها نظر بدهم و چه مدارکی، تا درباره آن مدارک نظر بدهیم
هر وقت نام این دو نفر و مدارک مربوط به این دو نفر مشخص شد آنوقت به تجزیه و تحلیل آن خواهیم پرداخت، و با صراحت و قاطعیتی که یک انسان مسلمان متعهد دارد دربارهاش نظر خواهیم داد در پیرو نامه در بند اول نوشتهاند لااقل آقای جلالالدین فارسی پدر و مادر خود را میشناسد و میداند افغانی بودند و نیز میداند خودش در سن پس از 18 سال تمام تابعیت ایران را پذیرفته و شناسنامه ایرانی را پذیرفته و شناسنامه ایرانی گرفته و نیز در مجلس خبرگان وکیل بوده و در اطراف اصل 115 بحث کرده و مشاهده کرد که اکثریت لازم به آن رای دادهاند، با توجه به این دو مطلب خیانت او نسبت به عمل به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حتی در نزد خردسالان مسلم است
واقعا خیلی داوری متین و دقیق و روشنی ایشان کردهاند همانطور که گفتم ایشان در ذیلش مینویسند بعضی از وکلای مجلس خبرگان ایرانیالاصل را اینطور نمیفهمند و نه تنها بعضی، عده زیادی همانطور که معنی کردم معنی میکنند ایشان چطور آمدهاند میگویند این در نزد خردسالان هم مسلم است و بعد هم میگویند خیانت ایشان مسلم است حقیقت این است که من هیچیک از این خیانتها و توطئههائی را که در این اعلامیه بکار رفته، تا خود آقای تهرانی نگویند این اعلامیه از من است من باورم نمیآید این اعلامیه از ایشان باشد
چون با شناختی که من از علم و تقوای ایشان دارم باور اینکه این اعلامیه از ایشان باشد خیلی دشوار است به صرف اینکه به نام ایشان ولی به هر حال اگر ایشان نوشته باشند اگر براستی این اعلامیه از ایشان باشد آن سابقه ذهنی که من از جناب آقای تهرانی داشتم و دارم با این آسانگیری ایشان در حکم کردن به اینکه این توطئه است و آن خیانت است، امام در انتخاب امام جمعه تهران اشتباه کردند، پذیرش اینها برایم خیلی مشکل است مگر اینکه بگویم انسانهای برجسته هم اشتباه میکنند و دچار احساسات بیجا میشوند و گاهی از روی احساسات یا اشتباه هم جملهای میگویند یا مینویسند
آنچه ملت مسلمان ما باید بداند این است که من شخصا ضمن انتقاد صریح از این نوشتهای که بنام جناب آقای تهرانی منتشر شده و ضمن روشن کردن نقطه نظرهای خودم در این باره اعلام میکنم که وظیفه من و وظیفه آقای تهرانی و وظیفه همه مسلمانها و وظیفه همه متعهدها این است که در برخورد با این مسائل هوشیار باشند و بدانند که اینگونه مسائل نتیجه فوریش عاید دشمنان این ملت و این انقلاب میشود آقای تهرانی باید توجه داشته باشند که وقتی در رسانههای گروهی آمریکا و اروپا میآیند و به استناد همین حرفها میگویند بهشتی را ممنوعالخروج کردهاند، چه کردهاند وقتی که میآیند اعلامیه ایشان را در خانهها میاندازند، ایشان باید هوشیار باشند و بدانند که دستهایی در کار است وقتی که آمریکا و اروپا با ما میجنگد این لابد بدین جهت است که احساس کرده است در برخوردهای سیاسی که با ما دارند ما محکم هستیم برای حفظ اصالت این انقلاب و مصلحت این امت با قاطعیت با آنها برخورد میکنیم به من گفتهاند که البته گفتهام این اسناد را بیاورند و ببینم ولی گفته شده در برخی از اسنادی که از عمال آمریکا بدست آمده دو مطلب هست یکی اینکه درباره خود من بوده که او یک آدم نفوذناپذیری است یکی درباره حزب جمهوری اسلامی بوده که ما هر قدر کوشیدیم از راهی در این حزب نفوذ کنیم میسر نشد من امیدوارم که اگر این مطالب در اسناد موجود در سفارت آمریکا هست دانشجویان عزیز ما این اسناد مثبت را هم منتشر کنند تا محیط اجتماعی ما صرفاً محیط تزلزل و سوءظن نباشد محیط اعتماد هم باشد، من فکر میکنم این وظیفه باشد بنده خودم اگر درباره کسی سند مثبتی هم داشته باشم ارائه میدهم تا همه چیز برای ملت ما روشن باشد به هر حال به بنده گفتهاند از این اسناد هست این اسناد را هنوز نیاوردهاند تا ببینیم ولی از افراد قابل اعتمادی شنیدهام که چنین اسنادی موجود میباشد
البته این اسناد باشد یا نباشد ما که نمیخواهیم خودمان یا حزب را از زبان دیگران بشناسیم ما خودمان، خودمان را میشناسیم، میدانیم که سعی کردهایم که حزب هم نفوذناپذیر باشد جناب آقای تهرانی و همه ملت ایران باید بدانند که وقتی هجوم تبلیغاتی برای درهم شکستن افراد یا سازمانهائی که این وسعت از جوانب مختلف به چشم میخورد و دنباله این تبلیغات در اروپا و آمریکا آنطور گسترده میشود ملت ما باید کشف کند که زیر این کاسه تبلیغات علیه ما و علیه حزب نیم کاسهای است و بکوشد این نیم کاسه را بشناسد
و اما آنچه در رابطه با شخص من و دوستانم میباشد، با خدا و خلق خدا و با یاران و دستان خودمان میثاق و پیمان بستهایم که همواره در راه صدق و راستی و درستی و تلاش برای رضای خدا گام برداریم و بمانیم و پیروزی را وقتی میدانیم که در این راه باشیم ولو در مبارزات و مسائل اجتماعی به پیروزی نرسیم و شکست را وقتی میدانیم که یک ذره از راه صدق و راستی و درستی و رضای حق و خدمت به خلق منحرف شویم ولو در فعالیتهای اجتماعی به پیروزی برسیم
پیروزی اصیل برای ما حرکت در راه صدق و حق است و شکست برای ما انحراف از راه صدق و حق است و این است که پیام اصیل اسلام و قرآن و خدای متعال و رسول خدا و ائمه هدی سلاماللهعلیهماجمعین و همه پاکان راه حق به ملت و خلق با ایمان و انقلابی ما
آیا انتخاب رئیس جمهوری به تعویق خواهد افتاد؟
بهشتی در مورد به تعویق افتادن انتخابات رئیس جمهور اصلاً چنین فکری وجود ندارد صحبتش بود یعنی به دلیل اینکه در مورد آقای فارسی اشکالی پیش آمد فکر میشد که باید فرصتی داده میشد تا بجای ایشان کاندید دیگری معین شود و حتی عدهای اصرار میکردند، ولی شورای انقلاب چنین نظری ندارد و انشاءالله به یاری خداوند روز پنجم بهمن انتخابات انجام خواهد گرفت
در مورد لایحه انتخابات مجلس شورای ملی است که قرار بود آقای رفسنجانی بیاورند به شورای انقلاب، آیا آوردهاند؟ و به چه صورتی میباشد؟
بهشتی روی لایحه انتخابات کارهایی شده است ولی هنوز در حدی نیست که بتوانیم در معرض آراء مردم بگذاریم انشاءالله در اولین فرصت برای اطلاع عموم منتشر خواهیم کرد
آیت الله دکتر سیدمحمد بهشتی رئیس دیوانعالی کشور دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد
وی در پاسخ این سئوال که آیا رودرو قرار دادن گروهکها در برابر امت قهرمان و انقلابی ما تحت عنوان حزبالهی و چماقدار که توسط گروهکها و ملیگراها عنوان میشود کار صحیحی است؟ و آیا اصولاً مگر این حزبالهیها همانهائی نبودند که زیر شعار الله استقرار حکومت جمهوری اسلامی را در ایران پایهگذاری کردند؟ گفت
حزبالله یعنی همین مردمی که در نماز جمعه میآیند
آیا این صدها هزار نفر که در نماز جمعه شرکت میکنند؟ آیا واقعا یک حزب و تشکیلات هستند آیا اینهائی که توی راهپمائیها فریاد برمیآورند که حزب فقط حزبالله رهبر فقط روحالله اینها فقط یک عده محدود چند صد نفری یا چند هزار نفری متشکل هستند آیا اینهائی که در روز کارگر اجتماعات را برهم زدند و چماقکشی کردند آیا آنهائی که در حوادث دیگر چماقکشی کردند اینها حزبالهیها هستند من انکار نمیکنم که ممکن است در میان متدینین غیرتمند کسانی باشند که حرکتهای ضد اسلامی راتحمل نکنند و در برابر کارهای گوناگون این گروههای ضد اسلامی برآشفته بشوند و در برخی موارد کار بیرویهای هم بکنند اما این یک عادت و رویه نیست برای این جوانها و مردم دلسوخته با ایمان، این نظیر این است که یک پدر هم گاهی عصبانی میشود فرزند دلبندش را از روی عصبانیت و دلسوزی میزند بعدش هم ناراحت میشود که چرا اینکار را کرد
بگذریم از آن موارد زدوخوردی که با صحنهسازیهای خود این گروهکها بوجود آمد که مواردش خیلی زیاد است من آن موارد واقعی را گفتم
1- اکثریت قاطع مردان و زنان با ایمانی که بعنوان حزبالله در همه حرکتها حاضر میشوند اینها نیروهای اصیل فداکار انقلابند اینهایند که در جبههها خون میدهند به سعادت این ملت و این جامعه عشق میورزند
همینها بودند که بیپروا جلوی رگبارهای رژیم رفتهاند و حماسه تاریخی خون بر شمشیر پیروز است سرودند
این کفر نعمت و نمک ناشناسی است که این نیروهای با ایمان و صدیق را مورد حمله و هجوم تبلیغاتی قرار میدهند
2- در میان این نیروهای صدیق کسانی هستند که از روی خشم و عصبانیت برآشفته میشوند که پس از سالها فداکاری و ایثار و شهادت اما هنوز گروههائی با سرنوشت انقلاب بازی میکنند
خشمگین و درگیر میشوند اما هرگز انگیزهای جز نگهبانی از انقلاب که با خون بدست آوردهاند ندارند
3- هستند کسانی که از روی ماجراجوئی، از روی فتنهانگیزی و از روی عمد چنین صحنههائی را بوجود میآورند تا چهره تابناک انقلاب اسلامی ما را مخدوش کنند و یا نیروی عاشق مردمی را که با شعار حزب فقط حزبالله همیشه در صحنه حاضر بودهاند در نظرها موهوم کنند اما خوشبختانه ملت بیدار است و دست این تبلیغاتچیها را خوانده است و آمارگیری هفته قبل که یک نهاد در جامعه در همین تهران انجام داده بود بخوبی این حقیقت را نشان میدهد
خبرنگاری پرسید آیا فرمان ده مادهای امام خطاب به مسئولان شامل منسوبین امام نیز میشود و اصولاً نتیجه کار هیات سه نفری را چگونه ارزیابی میکنید؟
رئیس دیوانعالی کشور گفت امام نفرمودند کسی به مسئولین انتقاد نکند مگر میشود در جامعه اسلامی بگوئیم کسی انتقاد نکند امام فرمودند جوسازی نشود و به نام انتقاد اختلاف افکنی نشود و این نظر امام همیشه در جامعه اسلامی محترم و معتبر است و نظر امام بیانگر یک اصل بوده است و آن اینکه مطبوعات و سخنرانیها و انتقادها باید سازنده و خیرخواهانه باشد نه اینکه اختلاف افکنانه باشد منظور از انتقاد این است که اشخاصی بتوانند مسئولان را متوجه نقایص کار خودشان کنند و آنها با پی بردن به نقایص، برنامه و کارشان را اصلاح کنند بنابراین آنچه نظر امام بوده یک اصل اسلامی است
در زمینه امنیت محیط اجتماعی رئیس دیوانعالی کشور گفت
هدف این است که آزادیهای مشروعی که براساس قانون اساسی براساس تعالیم اسلام برای فرد و گروهها وجود دارد با همکاری مردم، قوة قضائیه و مجریه تأمین و حفظ بشود
خبرنگاری پرسید رژیم طاغوت یک جو ضدروحانی در ارتش بوجود آورد، اخیرا نیز باز سعی در تقویت این جو به وجود آمده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
دکتر بهشتی گفت برادران ارتشی ما روز بروز بیشتر به این حقیقت پی میبرند که پیوند اسلامی و انسانی میان ارتش و روحانیت و مردم و همه قشرها از ضرورتهای اساسی حیات و جامعه ما است
ارتش جدا از جامعه ما نیست آیا ارتش بدون ملت قهرمان و ایثارگر میتواند موجود بماند؟ ارتش در رابطه با این ملت میتواند ارزش وجودی خود را نشان بدهد و باز بیابد
ملت ما با پیوند عمیق و ریشهداری که با اسلام و علمای اسلام دارد تنها پشتوانه صحیح رزمندگان این ملت میتواند باشد
امیدوارم ارتشیان هرچه آگاهتر و متعهدتر با این نوع جریانهای انحرافی برخورد کنند و پیام من به همه آنها این است که روحانیت عاشق انسانهای با ایمان است و یک پاسدار و ارتشی با ایمان و یک خلبان با ایمان از هر گروه که باشد، در میدان خون و شهادت، ایمانش را به دوست و دشمن نشان میدهد و چهرهای است مورد علاقه علمای اسلام و روحانیت
بنابراین پیوند میان روحانیون و ارتشیان مسلمان و متعهد پیوندی است الهی ریشهدار
روحانیت همواره در پی تقویت و گسترش این پیوند نورانی و سازنده در میان همه قشرهاست
در زمینه کار دادگاههای انقلاب رئیس دیوانعالی کشور گفت
همه کسانی که از حاکمیت قطعی اسلام و قوانین قضائی و جزایی اسلامی بیمناک هستند میکوشند تا با تبلیغات بیاساسشان به اعتبار و حیثیت نهادهای قضایی جدید لطمه بزنند
بیشک در کار دادگاههای انقلاب نقص وجود دارد، همچنانکه در کار همه سازمانهای دیگر نقص وجود دارد و حتی بیشتر از آنچه که در دادگاههای انقلاب است
مستضعفان بپا خاسته میگویند دادگاههای انقلاب را توسعه بدهید و تقویت کنید انقلاب اسلامی در خط راستینش به یاری خداوند و با همکاری صمیمانه محرومان جامعه و دوزخیان روی زمین به پیش خواهد رفت و معطل این سمپاشیها نخواهد شد
امیدوارم مطبوعات به جای سمپاشی در موارد مثبت روشنگری و حمایت کنند
قاضی بر طبق موازین عدل حکم میکند نه برطبق خواست و تمایل این و آن یا جوسازیها
خبرنگاری سئوال کرد حمایت از طبقه کارگر در برنامه اقتصادی دولت چگونه است؟
دکتر بهشتی گفت قشر کارگر و زحمتکش جامعه از 2 طریق استثمار میشود یکی از طریق اینکه چون ابزار کارش مال خودش نیست و یکی از طریق کالاهایش که خودش تولید میکند به چندین برابر قیمت باید بخرد گروههای برنامهریز در دولت و خارج از دولت با کوشش مشغول فعالیت در زمینه تولید و توزیع است ما قاطعانه به کارگران و همه زحمتکشان عزیز عرض میکنیم جمهوری اسلامی در این خط بجلو میرود که اولا هم کسانی که دارای نیروی کار هستند سرمایه و ابزار کار را بتوانند از خودشان داشته باشند ثانیا کالاهائی را که تولید میکنند، با حداقل واسطه و با حداقل بها بدست آنها برسد
در زمینه هنر در اسلام رئیس دیوانعالی کشور گفت
انقلاب باید با هنر انقلاب، هنری که زائیده انقلاب است و هم پیش برنده انقلاب است جلو برود و دعوت میکنیم که همه صاحبان ذوق و به اسلام عزیز آشنا هستند و عشق میورزند انقلاب اسلامی گسترده ریشهدار سازندهای را در زمینه هنر توسعه بدهند، زیرا انسان برحسب رشد تکاملیاش به هنر نیاز دارد
در پایان این مصاحبه خبرنگاری سئوال کرد آیا امکان دارد در جنگ تحمیلی عراق به ایران پای چند کشور دیگر به این جنگ کشیده شود؟
آیت الله دکتر سیدمحمد بهشتی رئیس دیوانعالی کشور گفت امیدوارم ملتهای بپا خاسته مسلمان در این کشورها اجازه ندهند دولتهای خائن با ثروت و نیروهای انسانی این ملتها اینگونه عمل کنند
جای تعجب است این دولتهای خائن که وظیفه داشتند نیروهای رزمنده اسلام را برای پاک کردن سرزمین غصب شده فلسطین از غاصبان صهیونیسم به کار برند میخواهند مسلمانان را رودرروی هم قرار بدهند تا رژیم اشغالگر قدس خواب آسودهای داشته باشد
قیام ملتها این نقشههای شوم دولتهای مزدور خائن را در هم خواهد شکست
رئیس دیوانعالی کشور در مورد 56 میلیون دلار و سرنوشت آن گفت
ببینید اینهم از آن مسئلههائی است که هر جور هم دربارهاش جواب بدهی مثل اینکه ضدانقلاب در جواب آن میگردد که در آن، یک چیز پیدا بکند تا باز از آن یک بهانة تازه درست کند در یکی دو هفته قبل که از من سئوال شده بود و در پاسخ گفته بودم که در جریان معاملات یک کشور از این مسائل پیش میآید این چیزی نیست که آنقدر روی آن کار میکنند دشمن و صدای آمریکا - بی - بی- سی و صداهای صهیونیستی روی آن کار میکنند و بلندگوهای داخل نیز همینطور بعد شنیدم ضدانقلاب آمده گفته است که بله فلانی گفته است 56 میلیون دلار که چیزی نیست و یعنی این چیزی نیست را روی مبلغ برده است این را ملت ما باید بدانند که خصلت اینها این است که به حرفی که زده میشود بجای اینکه گوش بدهند و ببیند که چه است و مطلب را بفهمند باز میگردند ببینند که یک چیز پیدا میکنند که بتوانند روی آن مانور بدهند، مسئله این است که این خرید بوسیله وزارت دفاع و از طریق ارتش انجام گرفته و مسئول این خرید یک سرتیپی بود که از نظر دستگاه قضائی هم بودن او در آن قسمت صحیح نبوده ولی به اصرار مسئولان ارتشی و با توجه به شرایط جنگی، خوب ایشان در آن سمت کار میکرده، این خرید در زمان این شخص انجام گرفته و موضوع تازهای نیست و مربوط به چند ماه قبل است و ایشان الان بازداشت است و مسئله دارد رسیدگی میشود همه کسانیکه در این جریان دست اندرکار بودهاند مورد بازجوئی قرار خواهند گرفت و نتیجه نهائی هم به اطلاع ملت خواهد رسید
منتهی اینکه تا یک خبری منتشر میشود، دستگاه قضائی تمام آن جریان را بتواند بدست بیاورد و به اطلاع ملت برساند، این عملی نیست برای اینکه از نظر دستگاه قضائی وقتی یک اتهامی مطرح میشود باید متهمین بازجوئی شوند براساس آن بازجوئیها باید بازرسی بعمل آید و وقتی که محکوم شدند آنوقت بگویند این شخص به این جرم محکوم شد و این هم دلائل جرم است اما قبل از محکومیت مقامات قضائی یا مقامات دیگر بیایند و مطالبی را بگویند، این با شیوه اسلامی سازگار نیست
خبرنگاری پرسید آقای ریاست جمهوری درنامهای خطاب به هیئت سه نفری نوشتهاند که تصویب طرح تصدی وزارتخانههای بدون وزیر نمیتواند موافق اصل 132 باشد که این اصل در رابطه با تصویب وزارت توسط رئیس جمهور است و گفتهاند که تصدی نخستوزیر برای وزارت امور خارجه باید با تائید ایشان باشد که مورد تائید هم نیستند و بهمین جهت هم این طرح را ابلاغ نکردهاند نظر شما که به هر حال در تصویب قانون اساسی نقش عمدهای داشتهاید، چیست؟
دکتر بهشتی گفت پاسخ این سئوال روشن است تشخیص اینکه آیا بر طبق قانون اساسی مجلس میتواند سرپرستی برای وزارتخانهها معین بکند یا نه و سرپرستی نخستوزیر را برای یک یا چند وزارتخانه تصویب کند یا نه تشخیص انطباق یا عدم انطباق این در قانون اساسی، بعهده شورای نگهبان است نه بعهده رئیس جمهور، نه بعهده نخستوزیر و شورایعالی قضائی بنابراین پس از اینکه مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان تائید کرد دیگر استناد رئیس جمهور که این حق برای من محفوظ است این معنای آن است که تشخیص شورای نگهبان را تخطئه میکند و تخطئه شورای نگهبان در کار خودش که تطبیق قانون بر قانوناساسی میباشد دخالت رئیس جمهور در کار شورای نگهبان است
خبرنگاری پرسید در نامة آقای رئیس جمهور به رئیس مجلس در مورد اینکه بیانیة دولت ایران بیانیه نبوده بلکه موافقت نامه بوده استفاده و این فقط بخاطر استتار جرمشان بوده است نظر شما در این مورد چیست؟
دکتر بهشتی گفت این در حقیقت یک اعلام جرم است و در بازپرسی رسیدگی میشود که بینند چطور است ببینند آیا چیزی است که باید به تصویب مجلس برسد، یا نه؟ بر طبق موازین هم عمل خواهد شد
یکی از خبرنگاران سئوال کرد که آیا شما فکر نمیکنید که ریشه درگیریهای اخیر علتش اختلاف بین مسئولان بوده است؟
رئیس دیوانعالی کشور چنین پاسخ داد بیشک وقتی که مسئولان همه یکدل و متفق به اداره کشور بپردازند و جو، جو تفاهم و تعاون باشد از اینگونه رویدادها کاسته میشود من به سهم خودم همواره تاکید داشتم که اختلاف نظر و اختلاف دید، این در جای خودش محترم و محفوظ است و هرگز نمیشود به یک کسی گفت مسئله را جور دیگر بفهمد خوب همانطوریکه درک میکند، میفهمد ما اگر توانائی داریم، باید کمک کنیم تا او هم مانند ما بفهمد یا او کمک کند تا ما هم مثل او بفهمیم نمیشود همه یک جور بفهمند، اما وقتی یک گروهی و عدهای مسئولیت اداره کشور را بعهده دارند اینها باید طبق همین چهارچوبهای قانونی عمل بکنند و برخورد آنها با مسائل و با یکدیگر برخوردی نباشد که خارج از اصول تعاون و همکاری باشد و باید کار اداره جمهوری اسلامی با سامان و وحدت و یکپارچگی همراه باشد
این گروهها بر طبق اعلامیهای که دادستانی انقلاب منتشر کرد، بدانند که اگر دست از دشمنی با مردم با اسلام و جمهوری اسلامی بردارند و با رعایت مقررات و قوانین و نظم اجتماعی خواستار امکانات و آزادی مشروع و برای فعالیت فرهنگی و سیاسی باشند این آزادیها همانطور که در اعلامیه دادستانی آمده است تامین است
اگر میخواهند روزنامه داشته باشند، روزنامه امتیاز و صاحب امتیاز و مدیر مسئول میخواهد اگر میخواهند دفتر داشته باشند، باید معلوم باشد که مسئول آنجا کیست و در آن توطئه وجود دارد یا نه؟ و این مخصوص آنها نیست این برای همه است آنها هم مثل همه اگر براستی منطقی دارند اندیشههای بهتری دارند بیایند یک فعالیت سالم و منطبق با قوانین جامعه خودشان این فعالیت را بکنند توسل آنها به کارهای خلاف قانون و اصرار آنها روی قانونشکنی ناشی از همان زیربنای فکر استالینی است که در ایدئولوژی آنها این را ملت ما باید بدانند و از آن آگاه شوند تا بهتر بتوانند با این درگیریهای تحمیلی برخورد کنند
چرا اینک نویسندگان و گویندگان خاموشند؟
یکی از خبرنگاران درباره حمله به دفاتر حزب جمهوری اسلامی در شهرستانها که از سوی گروهها انجام میشود اینگونه اعمال محکوم نمیگردد؟ سؤال کرد
رئیس دیوانعالی کشور گفت این سؤالی است که جامعه، از همه نویسندگان و گویندگان دارند که آیا ارزشها نسبت به اشخاص و گروهها یکی است و یا فرض میکند چرا در برابر این همه حمله و هجوم صداهائی که قبلا بر میخواست اینک خاموش است؟
آنگاه خبرنگار سؤال کرد چرا بعضی از خبرنگاران خارجی که اخبار را تحریف میکنند، برای اخراج آنها اقدامی صورت نگرفته است؟
دکتر بهشتی گفت وزارت ارشاد این وظیفه را برعهده دارد و همین پاسخ یادآوری است به برادران وزارت ارشاد که مراقبت کنند، تنها به خبرنگارانی اجازه فعالیت داده شود که اخبار را همانطور که هست، منتشر میکنند گزارش میدهند نه اینکه آن را با دروغپردازیها و تفسیرهای دلخواه خودشان به شکل وارونه جلوه دهند و حتی به سادهترین و ابتدائیترین اصول انسانی و خبرنگاری هم بیاعتنا باشند
سپس یکی از خبرنگاران در مورد عدم هماهنگی آراء دادگاههای انقلاب سئوال کرد
رئیس دیوانعالی کشور در پاسخ این سئوال گفت این برخاسته از باقیماندة قوانین قبلی است والا دستگاه قضائی باید طوری باشند که وقتی یک بخش از قوه قضائیه به یک کاری میپردازند بخش دیگر نتواند در کار او دخالت کند این نقصی است در قوانین و امیدواریم هر چه سریعتر این نقص برطرف شود
آیت الله بهشتی در پاسخ به این سؤال که شورایعالی قضائی تا کنون چه لوایحی به مجلس داده است؟ گفت
لوایح زیادی به مجلس فرستاده شده که در روزنامهها منتشر شده و لوایحی هم قرار است به مجلس فرستاده شود و کار لایحه بسیار مفصل آئین دادرسی مدنی تمام است و با یک نگرش نهائی پس از تعیین وزیر به مجلس فرستاده خواهد شد
رئیس دیوانعالی کشور در مورد دعوتی که از صاحبنظران برای بحث روی لایحه قصاص بعمل آمده است، اظهار داشت
این دعوت به منظور آن نبوده است که لایحه تهیه کنند بلکه به منظور تبادل نظر پیرامون لوایح تهیه شده است و برایش روشن کردن افکار حقوقدانان است و در صورتیکه امکانات کافی فراهم بشود در نظر است که این برنامهها برای اطلاع عموم پخش شود این بیشتر یک نوع گفتگو و بحث است برای فهمیدن و فهماندن بهتر قوانین، به حقوقدانان و به مردم، در عین حال ضمن این بررسی اگر نکتهای بنظر بیاید و اصلاحی لازم باشد اصلاح خواهیم کرد هیچ کار تحقیقی نیست که در یک مرحله کامل بشود بطوریکه هیچ جا برای ادامه کار و کار بیشتر باقی نگذارد
ولی همانطور که در مجله راه زینب چند هفته قبل نوشته شده بود، در تشکیلات آنها به یک خواهر تشکیلاتی اجازه نمیدهند که در انتخاب همسرش خود او، تصمیم بگیرد و با هزار دوز و کلک و اعمال فشار میکوشند برای او یک شوهر تشکیلاتی از طریق سران تعیین کنند و به او بقبولانند و تازه اینها مدعیان آزادی اعطای منزلت به انسان هستند
نوجوانان و جوانان ما باید از این روشهای استالینی اینها با خبر بشوند باید ضمن تجربة روزانه، این مدعیان ترقیخواهی و آزادی را محک بزنند تا بفهمند که اینها خود سمبل ارتجاع یعنی باز گرداندن جامعه آزاد شدة ما به استبدادهای استالینی، هستند و هنوز آب گیرشان نیامده والا شناگری ماهری هستند، اگر آب گیرشان بیاید در راه برقرار دیکتاتوری مورد قبول خودشان از هیچ کار دریغ نخواهند کرد اینها را باید نسل جوان بداند و با آگاهی خود او بپاخیزد فریب اینها را نخورد و پدرها و مادرها توجه کنند که هیچگاه نمیشود جامعهای را به تشنج و هرج و مرج سپرد
خوب از این مسئولان تشکیلاتی بپرسند اگر ما آدم هستیم و فهم و شعور داریم چرا با کسی بحث نکنیم؟ این جوانها و نوجوانها حتماً باید این سؤال را برای وجدان خودشان طرح کنند و به آنها جواب بدهند جالب اینجاست که مسئولان تشکیلاتی آنها دائماً به گوش اینها میخوانند که در جمهوری اسلامی مردم منزلت لازم را ندارند و به اندیشه مردم و داوری مردم بهای لازم داده نمیشود
بسما الرحمن الرحیم- یک انقلاب هر قدر به راستی انقلاب باشد ارزشهای بنیادی نوینی را دنبال بکند، در برابرش توطئهها و دامگستریهای بیشتر بوجود میاید انقلاب اسلامی نسبت به شرایط موجود جهان براستی دگرگونی عمیق و ریشهداری را ایجاب و ایجاد میکند حتماً با پیشرفت این انقلاب معادلات موجود بهم خواهد خورد مخصوصاً در منطقه خاورمیانه که از نظر جغرافیایی و شرایط استراتژیک از اهمیت ویژهای برخوردار هست با پیشرفت این انقلاب بیشک دگرگون خواهد شد
و در برابر این دگرگونی انقلاب اسلامی ایران، قطبهای قدرت جهانی قرار دارند، پایگاه صهیونیسم جهانی یعنی اسرائیل به دست آمریکا و سران استکبار در همین منطقه بوجود آمده، منافع سرشار نفتی و اقتصادی و بازار برای فرآوردههای صنعتی و غیر صنعتی ابرقدرتها و قدرتها در این منطقه هست طبیعی است که تحریکات آنها در برابر این انقلاب روزافزون خواهد بود جنگ عراق خود یکی از حلقههای این تحریکات زنجیروار است و پیروزیهای چشمگیر رزمندگان با ایمان جان بر کف اسلام، در صحنههای نبرد برای این دشمنان توطئهگر بسیار پرمعنی است همچنین جو به نسبت سالمتر و آرامتری که پس از پیام ده مادهای امام در داخل بوجود آمد حالا میکوشند تا از راههای دیگر جبهههای تازهای بگشایند اولاً دستهای زیادی در کار هست که شرایط مساعد جدیدی را که در پرتو بیانیه امام بوجود آمد، بر هم بزنند ثانیاً تحریکات تازه به وسیله گروهکها در سراسر کشور برای مشغول کردن ذهن مردم و نیروها در داخل در اینجا آنچه ضامن چیره شدن بر این مشکلات است دو چیز است یکی آمادگی و بیداری و فداکاری خود مردم و دیگر تصمیمگیرهای بمورد و قاطع رهبری و مسئولان بهمین جهت در رابطه با این فتهانگیزیها که از طرف گروهکها میشود قبل از هر چیز لازم است خود مردم عکسالعمل مناسب نشان دهند یعنی بیزاری و تنفر خودشان را از این فتنهانگیزیها ابراز کنند و بکوشند تا زمینههای ذهنی این فتنهانگیزیها را از بین ببرند، توضیح بدهند اصولاً این همه دروغ و شایعه که هر روز بوجود میآید با بزرگ کردن بعضی از جریانهای جزئی یا شبه جزئی برای همین است که بتوانند در جامعه ذهنیت و زمینه روحی پذیرای این فتنهها را بوجود بیاورند و تقویت کنند و مردم باید با توضیحات خودشان و با آگاهی دادنهای خودشان این نیرنگ دشمن را خنثی کنند دوم تصمیمگیری بجا و قاطع مسئولان است رهبری و مسئولان با تصمیمگیریهای قاطع و برخورد قاطع با این فتنهها بر پایه بیانیه روشن دادستانی کل انقلاب باید به وظیفه الهی خودشان عمل کنند ما از همة جوانها و نوجوانها میخواهیم که چشم و گوش باز کنند ببینند که با کمال تأسف دستور تشکیلاتی که به آنها داده شده این است که با کسی بحث نکنیم
قبل از ظهر روز گذشته آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوانعالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی شرکت نمود و به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت
ابتدا خبرنگاری سئوال کرد همزمان با پیشرفتهای سریع در جبهههای جنوب و غرب کشور و رسیدن صدام به مراحل سقوط، گروهکها درگیریهائی ایجاد و یک حرکت تهاجمی در اکثر شهرها آغاز کردهاند، چرا دولت وارد عمل نمیشود و قاطعانه برای استقرار امنیت اقدام نمیکند و اصولاً نظر شما در مورد جو موجود چیست؟